Το κράτος παρέχει δύο ειδών συντάξεις: Τις «προνοιακές», χορηγούμενες ως ενίσχυση από το κρατικό ταμείο σε οικονομικά ασθενείς πληθυσμιακές ομάδες και πολίτες ανίκανους για εργασία και αυτές που παρέχονται ως ανταπόδοση εισφορών, επιβεβλημένων στον εργαζόμενο από το ίδιο το κράτος, κρατήσεις δηλαδή από τον μισθό του, υποχρεωτικές βάσει νόμου.
Στην περίπτωση των συντάξεων από ανταποδοτικές εισφορές, το κράτος λειτουργεί ως ασφαλιστικός ή τραπεζικός οργανισμός συλλέγοντας τις εισφορές για να τις αξιοποιήσει αναπαραγωγικά, όπως να τις τοκίσει ή να τις επενδύσει, πάντοτε προς όφελος του εργαζόμενου, έτσι ώστε όταν αυτός φτάσει στην ηλικία να αποσυρθεί λόγω συμπλήρωσης των ετών εργασίας που απαιτούνται, οι αξιοποιημένες καταβολές του, τα χρήματά του, οι αμοιβές δεκαετιών δουλειάς, κόπου, ικανοτήτων, επιμέλειας και συνέπειας, να του ανταποδίδονται και να του εξασφαλίζουν μια αξιοπρεπή συνέχιση του βίου του.
Φορέας
|
ΔΙΑΘΕΣΙΜΑ στην ΤτΕ την 9/3/2012 (Κεφάλαια)
|
Αξία Ενεργητικού του Κοινού Κεφαλαίου που αντιστοιχεί στη μερίδα ΜΤΝ / Ε.Λ. ΜΤΝ την 12/3/2012
|
|
|
ΟΝΟΜΑΣΤΙΚΗ ΑΞΙΑ
|
ΤΡΕΧΟΥΣΑ ΑΞΙΑ
|
|
ΜΤΝ
|
30.689.800,99
|
17.549.856,44
|
9.385.139,01
|
ΝΙΝ
|
9.103.642,87
|
5.205.886,66
|
2.783.952,68
|
ΕΚΟΕΜΝ
|
60.595.062,44
|
34.651.076,66
|
18.530.360,78
|
ΕΛΠΝ
|
1.998.006,92
|
1.142.553,34
|
611.003,40
|
ΕΛΟΑΝ
|
162.124,54
|
92.710,36
|
49.587,73
|
ΕΛΧΑΟΣ
|
13.171,66
|
7.532,17
|
4.027,98
|
ΕΛΧΑΟΙΑ
|
2.058.797,04
|
1.177.315,96
|
629.593,41
|
Το Ταμείο διαπιστώνει ότι από τα παραπάνω στοιχεία προκύπτει ότι οι συνολικές απώλειες που καταγράφονται στα διαθέσιμα του ΜΤΝ και των Ε.Λ./ΜΤΝ σε τρέχουσες αξίες, ανέρχονται σε 72,6 εκατ. €, εξέλιξη η οποία έχει στο εγγύς μέλλον αρνητικό αντίκτυπο στη ρευστότητα του Ταμείου, περιορίζοντας τις δυνατότητες κάλυψης των υποχρεώσεών του.
Αποφάσεις Δ.Σ. του ΜΤΝ
Προκειμένου να αντιμετωπιστεί το άμεσο πρόβλημα ρευστότητας που ανακύπτει για το ΜΤΝ, το ΔΣ του ΜΤΝ στη συνεδρίαση της 28ης Μαρτίου 2012, αποφασίζει τα ακόλουθα:
α. Την επ’ αόριστο αναστολή χορήγησης δανείων στους μετόχους και μερισματούχους του Ταμείου, εξαιρουμένων αυτών που αιτούνται αποδεδειγμένα για έκτακτους σοβαρούς λόγους υγείας. Εκκρεμείς αιτήσεις πλην αυτών που αναφέρονται σε έκτακτους σοβαρούς λόγους υγείας, τίθενται στο αρχείο.
β. Μετάθεση του χρόνου καταβολής των μερισμάτων ΜΤΝ, ούτως ώστε να μην πληρώνονται προκαταβολικά αλλά απολογιστικά, ως εξής:
• Καταβολή του μερίσματος διμήνου Μαΐου-Ιουνίου 2012 εξ ημισείας στο τέλος μηνός Απριλίου 2012 και στο τέλος μηνός Ιουνίου 2012 αντίστοιχα.
• Καταβολή του μερίσματος, αρχής γενομένης από το μέρισμα Ιουλίου-Αυγούστου 2012 και στο εξής, στο τέλος κάθε διμήνου.
γ. Τον καθορισμό από 1-4-2012 του βοηθήματος των πρώτων εξόδων πένθους (βοήθημα θανάτου) στο ύψος των 1.500 ευρώ.
Δημοσιεύματα στο Τύπο
Λίγες μέρες αργότερα ο Γιώργος Παπαϊωάννου δημοσιεύει άρθρο-ρεπορτάζ στο Βήμα (www.tovima.gr), με ημερομηνία 08/04/12 και τίτλο: «Πώς χάθηκαν τα λεφτά των Ταμείων. Υποχρεώθηκαν να καταθέτουν τα διαθέσιμά τους ακόμη και όταν ήταν γνωστό ότι τα ομόλογα θα “κουρευτούν”».
Το δημοσίευμα έκανε λόγο για σημαντικές ευθύνες της κυβέρνησης και της Τράπεζας της Ελλάδος, που προκύπτουν για τις ζημιές που υπέστησαν ασφαλιστικά ταμεία, τα οποία υποχρεώθηκαν να συνεχίσουν να καταθέτουν τα διαθέσιμά τους στην Τράπεζα της Ελλάδος ακόμη και όταν ήταν πλέον γνωστό ότι τα ελληνικά ομόλογα επρόκειτο να «κουρευτούν».
Σύμφωνα με το ίδιο δημοσίευμα, ενώ η Τράπεζα της Ελλάδος είχε σταματήσει από τον Μάιο του 2011 να επενδύει τα χρήματα του «Κοινού Κεφαλαίου» σε ομόλογα, τα ασφαλιστικά ταμεία συνέχισαν τις υποχρεωτικές καταθέσεις των διαθεσίμων τους, με αποτέλεσμα να υποστούν τις απώλειες του «κουρέματος» που ακολούθησε. Στην ουσία όσοι κατέθεσαν λεφτά το τελευταίο διάστημα φορτώθηκαν μέρος των ζημιών των άλλων.
Τα Ταμεία, από τον Ιούνιο του 2010 και ενώ η χώρα είχε μπει στο μνημόνιο, με απόφαση του τότε αρμόδιου υπουργού κ. Α. Λοβέρδου, ο μόνος τρόπος να επενδύσουν σε ομόλογα του Δημοσίου ήταν μέσω του «Κοινού Κεφαλαίου». Αυτό έγινε ύστερα από το σκάνδαλο των ομολόγων και για να αποφευχθούν περιπτώσεις όπως αυτή χρηματιστηριακής εταιρείας, που αγόραζε ομόλογα για λογαριασμό Ταμείων σε αμφισβητήσιμες τιμές. Δεν υπήρξε όμως η ίδια ευαισθησία όταν οι τιμές των ομολόγων κατέρρευσαν. Και εδώ φυσικά τίθεται το ερώτημα, γιατί κανείς δεν σταμάτησε τα Ταμεία από το να καταθέτουν υποχρεωτικά τα διαθέσιμά τους στο «Κοινό Κεφάλαιο», δηλαδή σε ομόλογα που επρόκειτο να «κουρευτούν»;
Δηλώσεις
O διευθυντής της Τράπεζας της Ελλάδος κ. Μιχ. Μιχαλόπουλος και διαχειριστής του «Κοινού Κεφαλαίου» αναφέρει: «Ο νόμος υποχρεώνει τα ασφαλιστικά ταμεία και τα ΝΠΔΔ να καταθέτουν στο “Κοινό Κεφάλαιο” της Τράπεζας της Ελλάδος μη επενδεδυμένα τους κεφάλαια και αυτά που δεν χρειάζονται για τις ταμειακές τους ανάγκες». Ειδικότερα, τα ΝΠΔΔ μπορούν να κρατούν σε μετρητά το μέρος της κρατικής επιχορήγησης που χρειάζονται για την κάλυψη των ταμειακών τους αναγκών και το υπόλοιπο μέσα σε ένα 15νθήμερο υποχρεούνται να το καταθέσουν στην Τράπεζα της Ελλάδος. Ο κ. Μιχαλόπουλος συνεχίζει λέγοντας: «Μπορεί η αγορά να συζητούσε ενδεχόμενο “κούρεμα”, όμως εγώ άκουγα τον τότε πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας Ζαν-Κλοντ Τρισέ, ο οποίος ήταν εντελώς αντίθετος στην ιδέα» και προσθέτει ότι η Τράπεζα της Ελλάδος είναι μέρος του Ευρωσυστήματος του οποίου προΐσταται ο πρόεδρος της ΕΚΤ.
Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ κ. Π. Λαφαζάνης δηλώνει για το θέμα: «Ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος κ. Γ. Προβόπουλος έπρεπε να ζητήσει από την κυβέρνηση μια διάταξη να αλλάξει τον νόμο που υποχρέωνε τα Ταμεία και τα ΝΠΔΔ να καταθέτουν τα διαθέσιμά τους στην κεντρική τράπεζα και η κυβέρνηση να το κάνει. Αλλά και ο υπουργός Οικονομικών κ. Ευ. Βενιζέλος θα μπορούσε να πάρει την πρωτοβουλία. Όμως βόλευε την κυβέρνηση, η οποία δεν υπολόγιζε τα λεφτά των Ταμείων με το σκεπτικό ότι το κράτος εγγυάται τις συντάξεις. Όμως το σκεπτικό αυτό αποδείχθηκε ανεπαρκές».
Η κυβέρνηση εμφανίζεται καθησυχαστική. «Δεν χάθηκε τίποτα» λέει ο υπουργός Υγείας κ. Λοβέρδος απαντώντας σε σχετικό ερώτημα του Βήματος. «Είναι χρήματα που αφορούν τη διαγραφή χρέους της Ελληνικής Δημοκρατίας» εξηγεί και συμπληρώνει ότι «το κράτος θα τα ξαναδώσει πίσω στα νοσοκομεία και τους άλλους οργανισμούς». Σημειώνει δε ότι αυτό «δεν θα επιβαρύνει το έλλειμμα», καθώς πρόκειται για«λογιστική διαφορά». Όσον αφορά την αδυναμία του κράτους να παρέμβει και να άρει την υποχρέωση των Ταμείων και των ΝΠΔΔ να καταθέτουν τα διαθέσιμά τους στην Τράπεζα της Ελλάδος, αναφέρει ότι«πράγματι δεν το κάναμε, θα το κάνουμε τώρα».
Συμπερασματικά διαπιστώνουμε ότι το ΜΤΝ είχε μια ληστρική αντιμετώπιση από ένα κράτος που καταληστεύει τους πολίτες του, με αποικιοκρατικούς νόμους όπως αυτοί που διέπουν τα ασφαλιστικά ταμεία.
Στη δική μας όμως περίπτωση, τιμωρεί ακόμη περισσότερο αυτούς που με συνετή διαχείριση και δεν κατασπατάλησαν τα προηγούμενα χρόνια τον κρατικό προϋπολογισμό, με έκτακτες ή τακτικές επιχορηγήσεις.
Καλέσαμε επανειλημμένως την Ελληνική πολιτεία να σταματήσει να συμπεριφέρεται ως μικροαπατεώνας, να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων, να αποδώσει δικαιοσύνη και να αναλάβει τις ευθύνες που της αναλογούν, στην κατεύθυνση της εφαρμογής των κανόνων δικαίου.
Η κατάθεση της Εξώδικης Διαμαρτυρίας προς και κατά της Τράπεζας της Ελλάδος, δικαιώνει τη θέση μας για την επιφύλαξη παντός νομίμου δικαιώματος, καθώς και τη δέσμευσή μας ότι θα καταβάλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια, με κάθε τρόπο και με κάθε μέσο, στην κατεύθυνση της διασφάλισης του κόπου και του μόχθου της εργασίας μας.